Søk
  • Hanne Johnsrud

Systematisk balanse- og styrketrening

For noen uker siden hadde jeg foredrag på klinikken for over tretti hundeeiere. Mange forskjellige hunderaser og hundesporter var representert, felles for alle var at de er over gjennomsnittet interessert i hvordan man kan få en best mulig trent hund.


Klart for foredrag på klinikken!

Det er en enorm variasjon mellom hundesporter med tanke på på belastningsgrad og -type, intensitet, varighet og skadefrekvens. Noen hundesporter er eksplosive og kortvarige og fordrer en rask start, høyt tempo og en svært kort reaksjonstid på faktorer som underlag, kommandoer og banemønster. Eksempler på dette er flyball, som ikke er etablert som hundesport i Norge, og den mer kjente hundesporten agility.


Andre hundesporter har en intermediær varighet og intensitet. Hastigheten er ikke nødvendigvis så høy som i agility men hunden er allikevel hele tiden «på». Lure coursing er et eksempel på en hundesport som krever at hunden skal holde et høyt tempo over en relativt lang distanse. Lydighet har ikke samme krav til hurtighet over tid men hunden skal holde mentalt fokus og en høy muskelintensitet over tid.


Sledehunder er et klassisk eksempel på hunder som gjennomfører langvarig utholdenhetstrening. Her gjelder det å porsjonere ut energien over tid!


Det sier seg selv at så ulike måter å trene på krever forskjellig tilnærming til treningsform og ernæring. Men det er noen grunnelementer som bør være på plass for alle hunder, uavhengig av hva slags arbeid de skal utføre:


Balanse -grunnelementet for enhver fysisk aktivitet. Kroppens balanse er avhengig av en sterk og aktiv rygg- og bukmuskulatur. Rygg- og bukmuskler jobber tett sammen. Vi kan legge inn balanseøvelser ute på tur i skogen og i terrenget, og hjemme er balltrening en veldig effektiv måte å trene opp balansen på.


Kroppsbevissthet -hunder jobber på varierende underlag og i vekslende terreng. Dette setter krav til hundens egen bevissthet for plassering av poter, fordeling av kroppsvekt, og hundens evne til å justere på overtråkk og feilbelastninger før en skade oppstår. Se for deg en jakthund i arbeid. Hunden skal forsere lyng, tuer, groper og grøfter. Det kan være variasjoner i høydemeter og underlaget kan veksle fra lyng og mose til kratt og steiner. Alt dette skjer samtidig med at hunden skal løse en oppgave og følge kommando fra eier. Hunder med lite utviklet kroppsbevissthet vil virke klønete, jobbe lite energieffektivt, bli fortere slitne og være mer utsatte for skader, fordi de ikke klarer å gjøre riktige vurderinger av hvordan de skal bruke kroppen sin i terrenget.


Styrke -muskelstyrke må også være på plass for at en hund skal prestere. De store muskelgruppene i lår og overarm sørger for energi og framdrift, mens de mindre musklene fungerer som støttemuskulatur for ledd og skjelett. Både store og små muskler må trenes! Variasjon i treninga er stikkordet her. Ikke gjør akkurat det samme hver dag, hver uke. Dersom du ønsker at hunden din skal utvikle mer muskulatur må også belastningen økes gradvis og målrettet. Dette tar tid så vær tålmodig 😊


Utholdenhet må også trenes og holdes ved like. God kondisjon er ferskvare for hunder akkurat som hos oss mennesker. Dersom du trener hunden din i en bestemt hundesport bør du definere hvilken distanse hunden oftest jobber på, og hvilke element av fartstreningen som er en utfordring for hunden. Har den en treg start? Finpuss på anaerobt og eksplosivt startarbeid. Har den problemer med å holde helt inn? Tren mer og målrettet på den definerte distansen.


Balansetrening krever høy konsentrasjon!

På foredraget jeg hadde i vår var det mange deltakere som allerede var i gang med balanse- og styrketrening. Mange av deltakerne var nysgjerrige på hvordan de best kunne jobbe med hunden sin for å unngå skader og oppnå bedre resultater. Det er utrolig gøy å se at mange begynner å tenke mer helhetlig på hundetrening og er opptatt av skadeforebygging!

På klinikken er jeg godt i gang med å starte hunder opp på standardiserte treningsprogram som omfatter elementene balanse, kroppsbevissthet, styrke og utholdenhet. Målet med denne typen treningsprogram er å kartlegge hundens fysiske status fra oppstart, og ut fra denne kartleggingen skreddersy et treningsprogram for de kommende 12 uker. Etter 12 gjennomførte uker med øvelser kommer hunden inn igjen for ny kartlegging og evaluering av framgangen. Forhåpentligvis kan hunden gå opp et nivå i vanskelighetsgrad etter 12 ukers trening.

Det er nyttig å ha objektive redskap når en trener mot noe. For meg er det også veldig spennende å se tendenser og likheter mellom hunderaser og bruksområder. Det er ikke alltid det er de mest muskuløse og «best trente» hundene som har best kroppskontroll og balanse.

Ta kontakt med klinikken dersom du ønsker veiledning for din hund!

80 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle