Søk
  • Hanne Johnsrud

Kroniske skader, prehab eller rehab?


Jeg behandler mange sportshunder i min praksis. En del kommer inn jevnlig for forebyggende behandling, men en del kommer også inn til behandling fordi en skade har oppstått. Noen ganger ser jeg akutte skader som er skjedd under trening, på tur eller i lek med andre hunder. Nesten like ofte finner jeg imidlertid kroniske skader som hunden har gått med over en lengre periode. Hvorfor er disse problemene så vanskelig å fange opp for deg som hundeeier?


Det kan være skader som er diffuse, som kun gir mindre symptomer eller som ikke vises tydelig under trening fordi hunden er så motivert for oppgaven den skal utføre. Hunden underpresterer over tid uten at du klarer å sette fingeren på nøyaktig hva som er problemet. Slik går dagene og treningsøktene helt til skaden utvikles eller det kommer til et punkt der hunden ikke kan ignorere smerte eller fysiske begrensninger lengre.


Noen som har vært i denne situasjonen?


Det er utrolig frustrerende å ha hund ute av trening, både for deg og hunden.

Er det mulig å unngå å komme i situasjoner med langvarige skadeavbrekk fra treninga?

Hvis hunden har en grunnleggende funksjonell kroppsbygning og biomekanikk og er godt grunntrent så vil det være mulig å forebygge kroniske skader.


Treningsmessig så er det grunnleggende viktig å sette av tid til oppvarming av hunden før aktivitet, og gradvis reduksjon i aktivitet mot slutten av treningsøkta eller turen. På samme måte som vi mennesker bør gå i fem minutter før og etter joggetur så bør hundens aktivitet gradvis trappes opp og ned før og etter hovedaktiviteten. På denne måten økes blodsirkulasjonen i kroppen. Ledd, muskulatur og seneapparat fungerer bedre og hunden forbereder seg mentalt til det som skal skje senere i treninga. Hvis du setter av fem til ti minutter før og etter trening og tur til dette har du gjort et stort skritt i riktig retning i forhold til skadeforebygging.


Tøyning, eller stretching da, er det viktig? Forskning har vist at tøyning av muskulatur kun har en positiv effekt direkte etter aktivitet, altså når hunden er varm i kroppen. Tøyning vil ikke føre til at hunden får «lengre» muskulatur men det vil kunne ha en positiv effekt på friske muskelfibre hos varm og aktiv muskulatur og ikke minst så vil det føre til at du som hundeeier har en god oversikt over hvordan hunden din vanligvis kjennes i ledd og skjelett.


Unngå ensformig og statisk trening. Ikke tren den samme øvelsen hver dag. Intensive og krevende element bør kanskje bare gjennomføres en eller to ganger i løpet av ei økt. Hvis for eksempel hunden din går veldig samlet i kroppen i fri ved fot bør den få mulighet til å strekke kroppen i sin godt ut etter gjennomført økt. Legg inn fridager fra trening i løpet av uka.


Prehabilitering i stedet for rehabilitering! Det er enklere å forebygge enn å reparere. Ta med hunden din til en veterinær eller dyrepleier med kvalifisert videreutdanning og få en undersøkelse av hunden din. Da kan du forebygge, tilrettelegge, planlegge og ta hensyn gjennom sesongen.


Andre faktorer som er verdt å vurdere, er: passer hunden din til sporten eller aktiviteten du ønsker å holde på med? Har han eller hun de fysiske forutsetningene for å holde seg skadefri? Får hunden i seg riktig næring i passelig mengde? Trenger han eller hun fôrtilskudd?


Lykke til gjennom treningssesongen!




211 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle